tisdag 14 juni 2011

Helsingfors, Nådendal och Muminvärlden

Så i 30-graders värme körde vi på fredagen till Helsingfors, tur att det är svalt i bilen. Vi övernattade hos M och S, de hade gjort jättegor lasagne som de bjöd på när vi kom. På lördag var vi och hälsa på hos moster A. där var också moster C. Barnen skötte om alla och såg till att alla var med och lekte. Sen var vi och hälsa på kusinerna. Vi träffade även farmor som var o Esbo och hälsade på. På kvällen fick vi smaka på gös som farbror S fiskat och grämig kantarellrisotto, mmm, gott. Tack för allt gott! Det var jättetrevligt att kunna hälsa på endel av alla nära och kära som bor i huvudstadsregionen. Tyvärr fanns det onte tid att hälsa på alla.

På söndag hälsade vi på barnens fasters familj, där bjöds på melon och glass, passade jättebra en varmn dag som denna. Sedan fortsatte vi till Nådendal och Tammiston tila, där vi övernattade. Ett väldigt romantiskt och lungt ställe, med gammaldags inredning. Långt från standardhotell med stora rum. Vi hade ett dubbelrum med stor extrabädd där vi sov alla fem. Där fanns babysäng som vi fick låna.

Frukosten var mångsidig och god, det fanns bl.a. gårdens egen äppeljuice. Dessutom fans det lite leksaker både ute och inne, så S och A trivdes.Stället kan varmt rekomenderas för barnfamiljer.

På måndag var det dags för semesterns höjdpunkt, Muminvärlden och det regnade. På eftermiddagen slutade det dock att regna. Det var nog bra att det var lite svalare än resten av semestern, så vi orkade gå omkring och titta och beundra hela eftermiddagen. Barnen fick träffa hela muminfalmijen och krama muminmamman och de andra.

Dronten Edvard.

Stinki var de lite rädd för men och Filifjonkan var rolig. Här var lite skådespel framför häxans hus.

För lilla J var det bara att ta en tupplur när han kände för det.

Vi var i Muminlandet c. fem timmar och såg två teaterföreställningar. Barnen skulle nog nog inte ha orkat vara mycket längre. Från muminlandet åkte vi med mumintåget och gick lite i gamla stan.

Idag är det en lång resa hem. Hittills har det gått bra. Ser ut som om vi kör hela vägen hem idag, 1000 km. Det blir en lång dag.