fredag 15 juni 2012

Rabarberkaka och fönstertvätt

S och A gjorde en rabarberpaj i förrgår. Så nu tänkte jag prova ett nytt recept. Som vanligt hittade jag ett recept på internet, men kunde inte hålla mig till det, receptet var för litet till en långpanna så jag gjorde en botten för Öja-kaka istället. Dessuton skulle resten av degen smulas ovanpå kakan. Det lämnar jag nog bort nästa gång jag gör den. Riktigt gott blev det i alla fall. Om nån vill testa så sätter jag ut receptet också.

Deg:
2,5 dl socker
225 g margarin
2 ägg
6 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
3tsk valiljsocker

Socker och rumsvarmt margarin röres. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Platta ut i en långpanna. (Endel av degen kan tas tillvara och spridas ut ovanpå fyllningen)

Ca 7 dl rabarberbitar (jag brukar sätta bitarna tillsammans med socker i en skål ett par timmar eller över natten, då mjukas rabarbern upp och har inte så sur smak) Strös på den utplattade degen. Saften från rabarberna används i fyllningen.

Fyllning:
500 g kvarg
200 g gräddfil
4 ägg
1 msk vaniljsocker
2 dl socker
0,5 dl potatismjöl

Alla ingredienser till fyllningen, samt saften från rabarberna rörs ihop. Bred ut fyllningen på kakan. Strö sist över resen av degen. Grädda ca 50 min i 175 grader.


Annars blev det lite fönstertvätt och byte av gardiner i burspråket, det blir nog att fortsätta imorgon med resten av nedre våningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar