onsdag 18 juli 2012

Portugal, del 1

Den 10-16. juli var jag i Portugal. Vädret var fint 22-26 grader och för det mesta soligt, vilket passar mig utmärkt. Jag tycker inte om att det är för varmt. Resan blev perfekt och jag njöt av att få bestämma vad jag ville se själv och att gå fram i min egen takt.
På tisdagen startade min resa från Kronoby via Helsingfors och Oslo till Lissabon. Resan gick bra och på tisdag kväll anlände jag till Lissabon som planerat.
National Palatset i Sintra
 På onsdag morgon åkte jag ut till Sintra som ligger precis väset on Lissabon och där fanns det mesta som jag hade planerat att jag ville se. Jag gillar ju inte att slappa och ligga på stranden, blir långtråkigt för mig efter ett par timmar.
När jag kom till Sintra gick jag upp till den Moriska borgen längs små utmärkta stigar i skogen. I skogen var det alltid svalt och skönt. Det var väldigt fint när solen silade ner genom bladen och det är ju lite annan än skogsväxtligheten som jag är van med i Lappland och hemma. Utsikten var beundransvärd, här och där syntes Atlanten, berg och kullar eller städer.

 Borgen är från 800-talet och man håller delvis på att återställa, restaurera och anpassa för turister. Dessutom håller man på med endel utgrävningar. Längs murarna fanns Portugals flagga från olika tider. Ända från blått kors på vit botten från 1143 till nuvarande republikens flagga. Det blåa korset finns kvar i den nuvarande flaggan i form av fem sköldar på vapnet i mitten an Portugals flagga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar